fredag 29 april 2011

[B]Loggbok 2011-04-29

Jag ska ju inte klaga egentligen, men denna veckan har varit ganska tråkig och dryg... På grund utav den ej-vattenfasta tuschpennan, har jag fått spendera stora tider denna vecka med att måla bakgrunden så nära jag kunnat karaktärerna utan att vidröra tuschen, som vid närmsta vidrörelse exploderar ut i en minimal tuschkladd som gör bilden ful. ...tycker jag. Nu när jag skriver detta kan det låta ganska häftigt med en bild fylld med massa tuschexplosioner, om jag arbetat med bilden i endast färgerna svart och vit hade jag kunnat skapa en riktigt häftig effekt som fått okända individer att höja sina ögonbryn, men nu avslöjar denna tabbe att jag gjort fel någonstans. Med andra ord gör detta sig ett väldigt bra stycke i den kommande C-uppsatsen på hur man INTE ska göra och så vidare. Detta kommer även att bli en perfekt upplaga av "min första bok", för när folk frågar om alla dessa skumma saker som hänt med bilderna kan jag skylla på att det är min första bok och att jag visste inte bättre som liten, naiv student att när det stod vattenfast på pennan så betyder inte det att den är vattenfast.

Förstår ni inte alls vad jag menar så kolla runt de båda karaktärerna, dels så har de en aura kring sig som är för att jag inte kommer åt med den stora penseln så nära karaktärerna att jag målar med en liten pensel och då blir det en svag färgskiftning som skapar en oönskad effekt. Dels kan ni även se på flaskan med raketen att tuschet ser skumt ut, ett spår av när det kletats ut...

Annars kan ni se runt denna figur att det blev en konstig aura som jag inte önskade på honom. Men tack vare detta har jag lärt mig en läxa som jag inte tänkt göra om.

Så, nu har inte veckan bara varit alldeles i förgäves. Jag måste själv erkänna att jag börjar få kläm på att blanda färger och dessutom få den färg jag ville ha. Jag har även lärt mig att måla över en befintlig färg om den är fel, det kan fortfarande ge en oönskad effekt på skumma skiftningar i själva karaktären, men mer förlåtet än tuschincidenten. Min bror var till och med så vänlig att köpa mig en behållare med färgen "Mars Black" (som butiken ansåg vara det svartaste de hade) då den mörk-mörk-mörk bruna färgen jag använde innan för att skapa mörkare färger började ta slut. Tack Bror :) .


Folk säger att när man använder akvarell så kan vadsomhelst hända eftersom vattnet som man blandar med färgen har man inte full kontroll över utan ibland kan den göra lite själv vad den vill och skapa roliga händelser som inte var väntade men ändå trevliga. För att påskynda denna "utom-kontroll"-effekt lämnade jag under vissa stunder penseln för att smeta ut färgerna med fingrarna...gammalt säger den erfarne, men som sagt är jag nybörjare inom detta område och har inte så mycket mer till något val än att uppfinna hjulet på nytt och försöka hitta nya saker som jag kan hålla mig fast vid.

En annan sak som kan anses som oväntat är färgvalet i bilden ovan. Jag hade ingen aning om vad jag ville ha för färg på något, så istället för att testa mig fram hade jag en stor blandning av grönt som jag fått över från en tidigare bild och slängde därför på den här. Sedan ville jag helst ha något som skilde vägg från soffa vilket ledde mig till rött, men flickans hår hade den röda färgen jag hade tänkt mig och istället tog jag en blå färg jag sällan använder och adderade den till den röda och fick en fin mörklila (porrig) färg som gav bilden en bättre styrka, än vad den hade utan färg.
Annars har veckan varit ganska ointressant med att ja skiftat mellan bilder och slängt på en noggrann bakgrundsfärg eller fyllt en karaktär med de färger han eller hon förtjänat.

Nästa vecka kommer jag tillbaka till skolan ... dels för att träffa mäster och även för att ha möte angående examensdagarna, vad jag ska visa upp, syftet med hela grejen och så vidare. Jag har inte ens börjat tänka på det ännu och kommer säker ha glömt det tills dess igen...usch...känns som denna termin gick lite för snabbt än vad jag hade planerat. Nåväl, jag har faktiskt en hel drös bilder jag kan med stolthet visa upp för allmänheten och kan säkert flumma samman en historia om hur allt startade och hur proceduren gick till...men, det hade ju varit extra kul om jag kunnat få bilderna klara så att boken kunnat bli tryckt som ett tecken på att målet blev helt uppnått...men det är väl för mycket begärt... ^_^

ja...

/Mikael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar