fredag 8 april 2011

[B]Loggbok 2011-04-08

Hej gott folk.

Denna vecka har jag suttit i mitt rum ungefär 80 % av all arbetstid, resten av tiden var jag på BTH och kollade läget.

Kollar jag tillbaka på förra veckans blogg hade jag 3 stycken uppslag färdiga för färgläggning.
Denna veckan har jag 15 uppslag klara. WOHOO! Det betyder att jag har 10 stycken uppslag kvar att lägga antingen blyerts eller tusch på.

Vissa av bilderna gick måttligt snabbt att bli klara med medan på tisdagen satt jag hela dagen med endast två bilder. Två av de svåraste eftersom de hade fullt med massa små detaljer som var ett rent ****** att få klart. En annan sak jag upptäckt är hur enkelt det är på datorn att zooma in på en bild och rita dit detaljer. Visst blir det pixlar när man zoomat förbi 100 % gränsen. Nu när jag ritar för hand ligger jag nästan med ansiktet tryckt mot pappret för att få till de minsta detaljer.

Men nog snackat om det, det som alla vill veta om är den viktigaste frågan...

Har du börjat måla?

Svaret är JA!

På torsdag drog jag mina första penseldrag på mitt dyrbara papper. Jag är väl inte direkt nöjd, men för att vara första gången så ska jag väl vara nöjd förmodar jag. Himlen blev fel så jag ska måla om den... ja, det går att måla om man råkat göra fel, det är det som är det finurliga med akvarell. Men jag ska bättra mig, jag lovar.
Så här ser det ut där jag sitter i min ensamhet och målar och har mig. Det är ganska mycket svårare med färger och penslar än vad det är på datorn.
Så för att inte få fel färg när man börjar måla ser jag till att ha ett kladdpapper vid sidan om min bild där jag drar de första strecken för att se om det blir önskad färg. Nånting säger mig att det kommer bli många sådana här kladdpapper, eftersom detta är bara för den första bilden och jag är ju inte ens klar med den.
Detta blir ett ganska kort blogginlägg kom jag på eftersom nästan hela veckan har jag fyllt på med blyerts på akvarellpapperna eller tusch. Och som bilden ni ser ovan har jag ungefär 10 st uppslag i sådan kvalité. Nu är inte alla lika oklara som den, men jag tog den som var värst för att ni inte ska få några förhoppningar.
Och så har jag ju de 15 uppslag jag är redo att färglägga, som är mer i denna kvalité. Får jag till färgen bättre på denna än på den första bilden skulle jag nog säga att denna är min favorit.

Så för att dra ut lite längre på inlägget kan jag ju berätta att jag sitter och lyssnar på ljudböcker samtidigt som jag ritar. Jag har redan lyssnat igenom 2 stycken och snart en tredje. Det är allt från Peter Pan till Harry Potter. Delvis behöver jag detta för jag har lite svårigheter att koncentrera mig i ett tyst rum till ljudet av linjerna som dras utav min penna. Sen har vi den förstörda kabeln som hänger utanför mitt fönster som slår emot rutan så fort det blåser upp till vind. Vissa förståndiga män säger att man presterar bättre när man inte har massa oväsen omkring sig som ljudböcker eller musik. Jag vet inte om detta stämmer för jag anser att jag ritar lika fult med som utan musik. Jag kanske får göra ett test någon gång med två olika bilder som är ritade med och utan musik.

Anyways, nästa vecka hade jag tänkt få klart de där 10 sista uppslagen och sen har vi bara färgläggning kvar att tänka på som jag också tänkt utföra mer nästa vecka. Så spänningen ökar desto närmre vi kommer målet. Nu ska jag inte kladda mera på tangentbordet utan sortera mina bilder så jag vet i vilken ordning jag ska måla och rita... ja.

That's all folks!

Nihao! /Mikael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar