fredag 1 april 2011

[B]Loggbok 2011-04-01


Hej allesammans, en vecka har återigen passerat och jag börjar detta inlägg med att presentera mina tre små älsklingar som jag arbetat med under denna vecka.

Dels är det en vanlig stiftpenna med stiftstorlek 0.7 som jag fick utav BTH för längesen. Jag har en del stiftpennor, men jag fastnade för denna eftersom den är skön att hålla i. ^_^

Sen har vi tuschpennan Artist Brush Pen från Faber-Castell (black 199***) Indian Ink och vattenfast. Den pennan är utformad som så att desto hårdare man trycker pennan mot pappret desto tjockare linje får man. Detta kan vara lite knepigt då man behöver inte alls trycka hårt för att linjen ska byta tjocklek...

...och det är då den tredje passar så perfekt in i denna familj av pennor. Pentel Stylo kan dra silkestunna linjer men även tjockare om man drar strecken inpå varandra. Tillsammans med ovannämnda penna utgör dessa två en dödlig kombination då jag numera byter mellan pennorna automatiskt, det den ena inte klarar utför den andra och vice versa...

Tjocka linjen vid näsan är Artist Brush Pen medan pupillen är Pentel Stylo.

...och nu lite uppdatering om hur jag ligger till med projektet. Jag har satt igång och börjat skissa på alla bilderna - så alla 25 akvarellpapper jag har, har någon krumelur på sig. Flera utav bilderna nu ser ut som bilden ovan, med vissa bitar klara medan andra saker har jag inte börjat med än. Det är svårt att räkna och ge en klar statistik på hur långt jag kommit, så ett rakt besked kan jag nog inte ge förrän nästa blogginlägg. För att inte dra ner stämningen helt är jag ändå helt klar med blyerts/tusch på tre stycken papper (6 boksidor) och har bara färg kvar. Sen har jag ytterligare tre stycken papper (6 boksidor) som bara saknar tusch. Så om jag nu ser till att fixa dessa bilder efter jag gjort detta blogginlägg så har jag 12 stycken boksidor helt klara för färgläggning utav 50 st. 12/50 kan låta rätt långt ifrån målet, men det är själva blyertsen som är viktigast, för sen är det bara att dra tuschpennan i de färdiga linjerna - och jag HAR ju som sagt påbörjat alla bilderna.

Dykarbilden är en av de klara bilderna eftersom den är så pass enkel. Det är inga svåra ansiktsuttryck eller några allt för ingående detaljer så detta blev den första bilden jag blev klar med och faktiskt på ganska kort tid.
Och när jag ritade över skyltarna från samma bild tänkte jag för mig själv. Varför ska jag göra det svårt för mig att måla i skyltarnas text och bild med akvarellfärg, när jag helt enkelt bara kan fylla i med tusch. Så det gjorde jag och processen kommer bli ganska enkel när jag sedan ska på med färgen.

Och här hade jag sista bilden där jag visar lite mera av vad som är klart, men jag är fortfarande väldigt försiktig med vad jag visar för er, för jag vill ju inte att ni ska få massa förväntningar som sen visade sig inte stämma. Så håll ut kära läsare, det är inte långt kvar, tappa inte hoppet utan tänk goda tankar och ät era grönsaker. Nästa vecka blir väl samma sak som jag gjort denna vecka, fast med målet att ha fixat klart ännu flera bilder. Och på torsdag nästa vecka ska jag få hjälp med att komma igång med färgläggningen, så då gäller det.


Jag har fortfarande ingen aning om hur jag ska göra med texten i boken, hur jag ens ska få in texten i boken...? Men jag har olika alternativ att gå efter som ni ser på bilden ovan. Antingen gör jag som Sven Nordqvist och lurar in texten i själva bilden - eller gör jag som snubben som klippt och klistrat med Gustave Dorés bilder och lägger texten separat under själva bilden. Det lutar åt det andra alternativet i nuläget, eftersom jag inte har haft någon tanke alls på att klämma in nån text i bilderna jag gjort, men jag får väl ta ett snack med någon som är mer insatt i ämnet (du vet vem du är) och komma fram till en bra lösning.

Tills den dagen kommer önskar jag er alla en fortsatt trevlig dag - och om du inte läser detta inlägg idag så önskar jag ju såklart att även den dagen du läser detta inlägg förblir en trevlig dag... eller natt... det vill säga om du inte...GET ON WITH IT!!

Mmm, ja... innan jag avslutar detta inlägg ska jag passa på och rekommendera två stycken suveräna artister som verkligen hittat sin stil, något som jag fortfarande letar efter...se till att kolla upp dem ;)

http://www.skottieyoung.com/

http://paperwalker.blogspot.com/

That's all folks!

Au revoir! /Mikael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar