fredag 25 mars 2011

[B]Loggbok 2011-03-25


Heh, kollade min projektplan där jag hade skrivit att jag skulle vara klar med alla skisserna den 4 februari, så blev det inte.

Istället blev jag klar med alla skisserna denna veckan på onsdagen och blev därför även klar med mina sysslor på skolan, eftersom jag har mitt ritbord här hemma och det hade blivit lite dålig stämning om jag försökt ta med mig det till skolan för att arbeta där.Sista skissen jag arbetade på...

Men som ni då själva kan räkna ut så arbetade jag på skisserna även måndag och tisdag där jag fick en bild klar per dag och sedan på onsdagen fixade jag två. Jag passade även på att finslipa några av de tidigare skisserna som jag varit lite för slarvig med under tidigare stadier. Därefter skrev jag ut alla bilderna och rörde mig vidare till modellverkstaden på skolan för att tejpa ihop mina 24 papper. Tråkigt nog funkade inte längre mitt kort in dit, roligt nog eftersom detta var sista gången jag behövde komma in där. Jag vandrade runt på skolan för att leta efter någon som kunde öppna för mig, men det började bli sent och folk hade redan börjat försvinna. Jag gick tillbaka till mitt projektrum och finputsade på min projektplan och började packa samman mina saker jag hade där, för som sagt så behövde jag inte tillbringa min tid på skolan, på ett tag. Jag gick en sista färd genom skolan men beslöt mig för att försöka fixa den sista biten hemma.

En annan bild jag arbetade på under veckans gång...

Så, jag visste att min far hade en "skär-maskin" en sådan pryl man skär papper med, vad jag inte visste var att denna var skitdålig och att den skar pappren i en konvex utbuktning och gjorde det värre för mig att tejpa samma pappren. Efter flera försök att få raka skärningar fick jag ta till morsans kökssax och klippte vad jag trodde var rakt, men även det blev sneda resultat. Lyckligtvis var inga av dessa bilderna några beskärningar mitt på en karaktär, för det är dem jag är mest försiktigast med att få så lika mina skisser som möjligt, bakgrunderna kan jag alltid skissa fritt utan att få för dåligt samvete.

Många av er undrar säkert hur det går nu med allt ritande på pappret och allt och jag trivs än så länge. MEN, jag tänker inte visa er alla färdiga linjer jag dragit med tusch och allt - för då kommer ni bara att bilda massa skumma uppfattningar om vad jag gör och det är ju inte meningen. Man kan beskriva det som att jag tänker inte låta er smaka av pannkakssmeten utan låter er vänta tills jag stekt klart den, sen är ju grädden och sylten "the final touch" som kommer att slå sista spiken i kistan...typ.

Men jag kan ger er en liten "teaser" på hur det går till...

Jag har även börjat testa på och måla med akvarellfärg, men det är inte så lätt som man kan tro. Eftersom för att få rätt färg får man blanda dra ett streck och blanda om tills man har den, sen gäller det att ha tillräckligt mycket blandat för att kunna använda allt till det, det var tänkt för. Jag har testat att måla på separata papper för att inte förstöra originalen än och för att vara bland de första gångerna jag testar på det så finns det faktiskt hopp om att det kan bli någonting utav det. Jag laddar upp en utav testerna så ni hänger med lite i alla fall.


Det får bli den sista bilden för idag och jag kan nästan lova att ni får se mer sådana här till nästa vecka.

Ciao bello!

/Mikael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar