fredag 4 mars 2011

[B]Loggbok 2011-03-04

Så, för att ger er en liten uppfattning om hur saker och ting ligger till så ska jag försöka förklara detta på enklaste sätt.

Som ni från tidigare blogginlägg har sett så skriver jag ut 3 stycken stående A4-sidor med mina genomarbetade skisser, som jag sedan tejpar samman och har därmed ett uppslag som då motsvarar 2 sidor.

Av sammanlagt 50 sidor (dvs 25 st uppslag) har jag nu...

...11 stycken utskrivna uppslag som motsvarar 22 färdiga skiss-sidor.

...17 stycken oklara sidor kvar, det motsvarar 8 ½ uppslag.

11 + 8 ½ = 19 ½

25 - 19½ = 5½

Med denna skumma uträkning har jag alltså 5½ uppslag (dvs 11 stycken sidor) som är klara men saknar sin motsvarande sidopartner som bildar ett helt uppslag.

Men då säger ni "Mikael, 17 stycken oklara sidor är ju helt otänkbart, du kommer inte hinna klart, du kommer falla pladask på magen och inte hinna klart i tid".
Jo, 17 sidor är en hel del, men bara för att de är oklara betyder inte att jag inte påbörjat dem. Jag har byggt upp grundpelarna i varje bild, men inte förrän jag själv känner att bilden uppnått sin topp kan jag förklara bilden klar.
Ett exempel på en oklar bild.

Annars under arbetet hemma vid ritbordet har jag suttit i min ensamhet och pillat väck skräp från glasytan med hjälp av en kniv.

Annars har jag spenderat min lediga tid här hemma med att rita över mina skisser på "det dyra" akvarellpappret. Som ni ser funkar det hela riktigt enkelt, jag fäster fast skissen på en lös plastskiva med hjälp av häftmassa som gör att den sitter där den sitter, sedan lägger jag det allt för stora akvarellpappret ovanpå. Eftersom själva glasskivan är mindre än skissen så puttar jag bara på plastskivan i den riktning som jag vill att ljuset under ska visa av skissen (?) och följer efter med akvarellpappret. När ni ser denna gulliga bild tänker ni säkert "Nawww, Mikael är det så ensamt hos dig att du måste ha en gullig lampa att muntra upp dig?"
Nja, inte riktigt, för att när jag ritar av skissen drar jag ju tunna linjer i motsvarighet till mina skissers tjocka kluddilutter (?) och då måste jag se hur det ser ut på akvarellpappret med mina nya linjer och med lampan tänd under bordet ser jag fortfarande skissen under, så jag måste vara snabb med att antingen släcka lampan med stortån eller bara röra mitt knä över lampan för att skymma ljuset och när det då är mörkt ute så behöver jag något svagt ljus ovanför som gör att jag kan se vad jag gjort. Kanske inte så lätt att förstå, men en genialisk lösning. ;)

På väggen har jag hängt upp min mall på min hjältinna som är med på varje sida i hela boken, så för att hon ska se likadan ut på varje sida har jag min lilla hjälp där för att försäkra mig om att det blir rätt med längd på klänningen och längd av hår mm.

Eftersom jag nu ska bege mig av till lyckosökarnas stad BROMÖLLA för att få tag i en bättre anpassad lampa, så blir det inte så mycket mer information från min sida.

För att inte hålla er helt utanför så ger jag er ett smakprov på hur linjerna på akvarellpappret ser ut.Alltså, jag ska då sedan efter detta fylla i karaktärerna med tuschpenna och resten ska jag måla helt med endast dessa simpla blyertslinjer som mall. Ja.

Jag är klar med 3 stycken uppslag än så länge och alla hann jag med på en förmiddag, så innan helgen är över ska jag se till att ha alla 11 uppslag överförda på akvarellpappret.

Nästa vecka ska jag arbeta vidare på mina oklara bilder och få ännu mer uppslag utskrivna och överförda på akvarellpapper och sen är det inte långt kvar tills jag ska fylla i med tusch och sätta igång att måla. :)

Wish me luck.

That's all folks!

Hej Hopp Gummisn...._:bzzzz~ /Mikael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar