fredag 25 februari 2011

[B]Loggbok 2011-02-25

Hör och häpna gott folk!
I helgen kom min bror hem och hjälpte mig att bygga ihop ett "ritbord".

(Klicka på bilden om ni vill veta mer)
Som bilden visar så är det en glasskiva som placerats i ett bord med en lampa under som gör att jag kan enkelt rita av mina bilder från datorn på mitt nyinköpta akvarellpapper.
Jag och min bror ska till nån zoobutik i helgen och införskaffa en akvarielampa som vi ska fästa fast ordentligt under bordet och allt är finito. :)

Och vidare till lite mer analogt (motsatsen till digitalt) arbete. Eftersom jag ska göra originalbilderna till boken riktigt stora (för detaljarbeten) och bara har tillgång till en A4-skrivare, får jag skriva ut fler bilder av samma sida och sedan klippa och klistra med det.

(Klicka på bilden om ni vill veta mer)
Och detta ska jag då göra med 25 stycken (tror jag) uppslag för att då bygga upp hela boken, och för att inte förvirra er helt med bilden så är varje uppslag två stycken sidor.
Jag har än så länge fixat 5 stycken sidor på detta vis för jag har fortfarande lite små detaljer att fixa på resterande bilder, men det går framåt och snart sitter jag på fulltid vid ritbordet.

Men annars har jag som sagt suttit vid datorn och försett mina bilder med detaljer som jag anser är nödvändiga för bilderna. Desto mer jag fixa klart på datorn, desto mindre behöver jag anstränga mig när jag ritar över det på akvarellpappret.

Sidan som jag nog lagt ner mest tid på under veckan är "uppslag 2" som är inne i ett stenhus, och det är inte lätt att rita stenväggar om man aldrig gjort det förut. Men med hjälp av referensbilder fick jag till något som jag själv ansåg var acceptabelt.

...ja, jo - jag arbetade nog lika mycket på "uppslag 23" i början av veckan (höll på att glömma den). Jag försökte under tidigare veckor att få till nånting av bilden men misslyckades gång på gång. Det jag fick göra till slut var att skrota min första bild och börja om från början, och inte för att skryta men den nya bilden blev bättre.

Före

Efter
Så mer har jag inte att visa...eller, jo, visst har jag mer att visa men det tänker jag inte. Varför? Jag vill ju inte ge ut för mycket av det jag arbetar på, jag vill ju helst att när ni själva håller i boken, kommer att bli överraskade av alla saker jag hittat på.

Tvivlar ni fortfarande?

Upp-och nedvänd, asiatisk sjöjungfru.

Grubbla på den läsare tills vidare ;)


That's all folks!

Unna dig nånting gott ikväll/ Mikael

PS. Veckans låt: The Vapors - Turning Japanese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar