fredag 4 februari 2011

[B]Loggbok 2011-02-04

I Söndags var det fint väder.
Jag bestämde då att ta kameran och gå en promenad ute i skogen för att få inspiration till mina bilder jag arbetar på. Jag gick ungefär 1 ½ mil innan jag var hemma igen med 80 nya bilder. Större delen av bilderna var inte till så värst stor hjälp, men vissa var precis vad jag letat efter.
Som ett exempel gick jag förbi ett beskyddat elverk (?) med galler och taggtråd. Från början hade jag ingen tanke på att ha med taggtråd i boken men när jag såg hur fränt det såg ut adderade jag det runt ett torn i början av boken.

Desamma gäller när jag hittade ett hus ute i skogen som en av mina karaktärer bor i. Men hur vet jag det? Jag har en sur, elak jätte i boken som bor ute i skogen och som är fruktade av alla. Men när jag såg mig om runt huset var där fågelholkar på vartenda träd och fågelbord fulla med brödskalkar och då förstod jag att min jätte är inte glad för att folk kommer och stör honom och djuren ute i skogen, i vanliga fall är han en rätt hygglig jätte.

Jag avslutade söndagen med att rita om en ny karta över alla sidor och hur boken skulle vara uppbyggd. Med det har jag bestämt alla karaktärer som ska vara med i boken och i vilken miljö de ska befinna sig i. Tillbaka i skolan spenderade jag ungefär hela veckan med att skissa i detaljer i befintliga bilder och även se till att skapa de nya jag kommit på. En del bilder ser helt klara ut medan andra bara är lite obefintliga streck hit och dit. På bussen hem och även hemma har jag mitt skissblock med som jag sitter och klottrar i, på så sätt slipper inga idéer undan. Om jag är riktigt nöjd med nån sak jag ritat i blocket ser jag till att scanna över bilden direkt och lägga bildfilen på en sticka medan om jag bara skissat en position brukar jag bara titta av blocket när jag ritar över på datorn.


Torsdagen var det textseminarium, som innebär att man sitter med en bunt studenter och några läskunniga vuxna och går igenom texter som vi studenter har skrivit. I detta fallet var det våra projektplaner, där vi skrivit vad vi hade för planer med detta projekt med de enkla frågeställningarna Vad? Varför? och Hur? Det var en lärorik stund och vi såg våra texter på helt andra sätt när den visades via projektor på en stor duk, inför publik.


Efter det hade jag handledning i en liten stund där jag visade hur långt jag kommit på projektet. Eftersom min handledare är bättre på att rita än vad jag är hade jag hoppats på att hon skulle ta min penna och rätta till alla felen jag hade gjort och på ett ungefär gjort klart allt jag inte gjort. Nu blev det inte så, utan hon sa lite saker om varje bild som jag skulle tänka/ändra på och jag fick likt matadoren i Ferdinand (okej, kanske inte så illa) böna henne om att såga mina bilder mer, för jag var väl medveten om att vissa bilder inte var tillräckligt genomtänkta och vissa karaktärer kändes inte fulländade. Nåväl, det blir väl ett fall för mig under helgen och kommande vecka gissar jag på.
Idag fredag har jag hoppat mellan alla mina 39 bilder och ritat till nån liten detalj på varje bild. Men viktigaste saken idag är att jag skapat min hjältinna från mer än en position, tack vare min handledare som skissade upp hur hon skulle se ut från sidan.


Ja, ni ser vad jag menar. Utan henne hade nog denna boken blivit katastrofal.

Anyways, enligt tidsplanen skulle jag vara klar med alla grovskisser idag, det kan jag tyvärr inte avgöra ordentligt - för vissa bilder är "grovskisser" medan andra är nästan helt färdiga bilder som bara ska ritas av på papper och sen har vi de där streckbilderna jag inte vet vad jag ska göra med. Jag lämnar det problemet till mig själv nästa vecka och ska då försöka ha börjat skriva ut bilderna jag arbetat klart med och sedan försöka få flera ofärdiga bilder färdiga :)

Ja, jo, måste ju kolla upp vilken typ av bläck jag ska använda och vilken sorts färgläggning. Nu var det nog inte mera...hmm...nej.

That's all folks.

Lev länge och väl/ Mikael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar