fredag 11 februari 2011

[B]Loggbok 2011-02-11

Jag skyller på vädret. Det gör jag alltid när det går dåligt för mig.

Ja, nu överdriver jag väl när jag säger att det gått dåligt, för dåligt är ju om man rör sig bakåt i produktionsframtagande och det har det ju inte för mig. Jag känner däremot att min förmåga att ta fram oväntade och slumpvalda saker har varit begränsade denna veckan.

Mesta delen av veckan har gått åt till att fläta samman två sidor som ska vara på samma uppslag.

Från början hade jag ingen tanke på att boken skulle vara uppbyggd på detta viset utan bara vara en bild per sida som representerar den karaktären som befinner sig där och inget annat. Men på grund av denna uppbyggnad har jag fått flytta om och justera bilderna i boken ännu en gång - för jag vill att man ska få bästa möjliga upplevelsen varje gång man bläddrar blad och då ska inte två likadana bilder kompensera varandra utan ska då försöka ha ena sidan motsvarande spänningen och den andra den lugna motsvarigheten...ja, ni förstår vad jag menar.


Jag har också under veckan arbetat extra på bakgrunderna. Som jag sagt tidigare så är jag ny på sådana saker och har tidigare bara ritat karaktärer med någon slags enkel bakgrund utan extra omtanke. Denna gången satsar jag mer på bakgrunden för att försöka komma ifatt mina karaktärer. Jag sökte bilder på Google som jag sedan ritade av i mitt skissblock. Efter det ritade jag av från blocket till datorn, på så sätt slipper jag direkt av kopiering. När jag känt mig stressad har jag kollat på bilden bara och sedan ritat med hjälp av minnet. Om ni ser gröna remsan i övre bilden så föreställer den ett träsk och den ritade jag först på egen hand utan någon slags referens, men sedan kollade jag på alla träskscener ur filmen "The Rescuers" eller "Bernard och Bianca" som den heter i Sverige och fick till lite extra sting i bilden.

På torsdagen fick jag total blackout - vad jag än drog för något så blev det fel eller levde det inte upp till de andra bilderna. Så under all bedrövelse satte jag igång en film. Jag har inte arbetat klart på min cowboy-bild, så en västernfilm skulle passa fint. Jag spelade upp filmen "High noon" som är rankad av AFI till tidernas näst bästa (amerikanska) västernfilm. Jag satt i en timma och kollade utan någon som helst inspiration eller någon annan känsla av glädje eller sorg. Jag kollade upp information om filmen och läste att många kritiker hade kritiserat filmen för att innehålla mer känslor och dialog än någon slags västern. Västernhjälten #1 John Wayne hade till och med gått ut och sagt att "det är den mest oamerikanska film han någonsin sett" (med negativ betoning, eftersom västern är något som ändå representerar Amerika). Jag kan inte säga att jag fick ut nånting utav den utan hittade istället massa motargumentationer till den om jag nån gång skulle träffa någon som skulle försvara den och förklara att den är tidernas näst bästa västernfilm.
På fredagen fick jag tillbaka lite mer av mina konstnärliga förmågor och jag arbetade lite på karaktärerna och deras detaljer.
Jag hade planer innan jag satte igång att arbeta på boken att göra så kallade "character sheets" som är mallar för karaktärer så annat folk fattar hur man ritar denne från mer än en vinkel.
När projektet satte igång kände jag att jag inte hade tid eftersom jag var tvungen att bygga upp själva miljön i bilderna till karaktären först. Men idag kändes det som dagen hade kommit för lite ändring. :)
Inte för att karaktärerna ska vara med mer än en gång i boken, men det blir träning för mig att faktiskt kunna rita samma person igen...och från en annan vinkel.

Med det avslutar jag denna veckas veckoreflektion och har planerat nästa vecka att jag ska börja rita över bilderna på riktigt papper. Jag ska införskaffa mig akvarellpapper storlek A2 och ska först rita av mina skissade bilder med blyerts, efter det ska jag fylla i karaktärerna med en tunn, vattenfast tuschpenna för att skapa en animerad-film-känsla på boken då karaktärerna har någon slags outline medan bakgrunden är målad...typ.

Jag ser faktiskt fram emot nästa vecka, om det nu ska gå som planerat - ska fixa papper och penna bara, sen börjar allvaret ;D

That's all folks!

Saludos amigos/ Mikael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar