måndag 21 mars 2011

[B]Loggbok 2011-03-21

Hej kära läsare,

ursäktar mig ifall ni satt och väntade på ett inlägg i fredags men jag var på heldag i Karlskrona, jag åkte 7.30 hemifrån och var hemma 17.30 igen. Och eftersom jag hade allt bildmaterial på datorn i skolan så bestämde jag mig för att vänta med att skriva detta inlägg tills jag var tillbaka i skolan.

Så hur ligger det till nu då?

Jo, jag har 4 stycken skisser kvar att få fram sen är alla skisser klara och då har jag ingen anledning till att arbeta vidare i skolan utan skall bara sitta hemma vid mitt ritbord och rita över allt på akvarellpappret, lägga på tusch där det behövs och slutligen *svälj* färgläggning.

Vad beträffar skisserna jag tar fram så tar det ungefär en hel dag att klura ut en hel bild, det kan gå åt timmar till att bara hitta rätt perspektiv på bilden och om då inte karaktärerna passar in i miljön så är det bara till att börja om.

Här är väl en närmre titt på vår lilla hjältinna, tror inte ni sett henne så ordentligt innan.

Det handlar även väldigt mycket om tillfälligheter, jag hade inte kommit på samma bild jag gör idag som jag kanske skulle ha gjort imorgon, utan alla bilder kommer så där lite oväntat, från hjärtat om man ska vara poetisk utav sig ;)

Jag har även satt igång på mer allvar hemma och ritat över mina skisser och även testat att lägga på tusch. Tusch var lite av en skräckfylld njutning, det fanns inget motstånd då jag drog mina streck utan allt flöt på - jag kan närmast jämföra det med en smörklick som glider omkring på en varm stekpanna, ni kan ju själva tänka er hur lätt den flyter fram men ökar risken att jag råkar drar någonting fel. Så redan nu får jag vara förberedd med att beställa hem mera papper ifall jag skulle misslyckas på första försöket.

Jag har även insett nu att jag varit lite väl skissig på vissa bilder vilket leder till när jag ska rita av på ritbordet tar det stopp då jag inte begriper vad jag själv skulle rita rent efteråt. Nu snackar vi mest om karaktärer bara, för bakgrunder klarar jag av att improvisera bättre. Så efter jag är klar med alla skisser och sånt så får jag gå igenom mina tabbar och arbeta till dem lite och sedan skriva ut på nytt. Men nu hade jag inte tänkt slösa på papper, så jag hade tänkt klämma in så många olika karaktärer på ett och samma papper (för jag vet ju upplösningen) och sedan justera mina misstag.

Min dag i Karlskrona?

Jo, jag tänkte just komma till den.

Jag hade på torsdagen haft handledningsmöte med min handledare ifrån Karlskrona och fick feedback på mina bilder och hjälp med mina 4 sista bilder hur jag skulle ta mig vidare med dem. Men eftersom jag sedan hade tänkt måla mina bilder med pensel och färg så bestämde vi ett möte i Karlskrona på fredagen för att jag skulle kunna på låna det jag behövde och även få en snabb grundkurs i hur man målar med akvarellfärg. Men när jag väl var på skolan fick jag även visa och berätta för några av eleverna vad jag höll på med med hjälp av bilderna jag har här på bloggen. Då insåg jag hur begränsat med bilder jag hade här och fick försöka klara mig på det jag hade och med orden "jag återkommer till det senare" (känner du igen det, Niklas?). Men eleverna verkade tycka om det jag visade, även ifall jag inte tyckte jag hade tillräckligt bra material att visa och att jag hackade mig fram med orden.

Dagens viktigaste punkt var samtalet jag hade med en av lärarna på skolan som jag samtalade med om mina verk och om min framtid. Jag tänker inte berätta för er än vad jag tänkt göra efter jag är klar med kandidatarbetet, för det vet jag inte ens själv - vad jag kan säga i alla fall är att det samtalet kommer definitivt att påverka min framtid, för evigt... CLIFFHANGER! DUN DUN DUUUUN!!!

En sista bild för att ni inte ska tappa hoppet helt för den dramatiska ändelsen på detta blogginlägg.

That's all folks!

:B /Mikael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar