fredag 15 april 2011

[B]Loggbok 2011-04-15

För att fortsätta där jag slutade från förra veckan så har jag tuschat klart alla bilderna och det vill inte säga lite - för ett flertal av bilderna jag hade skissat på datorn hade jag ibland bara gjort klart formerna och inte själva linjerna för armar och ben och framförallt ansikten som jag struntat i helt på flera bilder. Dessa oklara bilder har jag med bekymmer och elände lyckats få färdiga och mina två tuschpennor räckte hela vägen igenom utan att jag behövde skaffa nya pennor.


Nästa steg som kom var färgläggningen, så gott som sista steget, innan bilden var klar då det otänkbara hände. När jag drog ett streck med den vattniga färgen över en av karaktärerna följde tuschet med och gav illusionen att det hade försökt blåsa av pappret. Det var inte det jag var ute efter och hamnade i något slags paniktillstånd.

Den skyldige var ingen mindre än ... Pentel Stylo. Jag presenterade pennan för er två veckor sedan. Jag var glad vid den stunden då denna penna klarade av att dra de mest hårfina linjer som inte min andra penna klarade av. Men dum som jag var kollade jag aldrig hur den fungerade med vattenfärg som gav mig denna bittra överraskning av oväntat kladd som jag inte kan bli av med, utan har nu spridit sig runt det berörda området som en infektion. För att inte tappa tråden helt har jag fortsatt så gott jag kunnat med att måla på de områden som inte påverkas utav färgen och har har även försökt skapa mina första försök till bakgrunder byggda på blött papper och svag koncentration av färg.


Men även ifall jag utmanar mina egna gränser med akvarellfärg, som jag inte är van vid, så känner jag att jag inte kommer vara helt nöjd med slutresultatet förrän jag fått fixa en slutbehandling på datorn. O.O . Vad sa han där? tänkte kanske ni...eller så läser ni bara vidare utan att tänka på vad ni just läste...? Jag menar inte att jag ska förstöra bilderna med digital nonsens som massa lens flares (http://en.wikipedia.org/wiki/Lens_flare), explosioner och andra häftiga effekter...nej, jag hade tänkt förstärka färgerna och ge det handmålade en häftig hybrid-effekt som kan få ovetande folk att tänka - men vänta det där går väl inte göra med dator eller nej, så kan man väl inte måla för hand.

Ett snabbt exempel på vad jag menar, men inget banbrytande än...

Om inget annat så har jag ändå fått ut mycket lärdom från denna veckan. Arbeta med riktig färg är inte lätt, bara att hitta rätt färg genom att blanda allesammans kan ta längre tid än det tar att måla själva objektet som skulle ha själva färgen. Jag kom även på små trix med att använda papper som mall för att skilja olika färger. Jag har även fått byta vatten flera gånger från vattenbringaren, då för mycket kladd däri kan skapa nya oväntade färger man inte ville ha.

Så, nästa vecka ska jag besöka min "mäster" för att höra hur jag ska lösa "kladdig tusch"-incidenten och måla vidare på bilderna för att skapa magi ^_^... ja, jo kan ju räkna antal bilder jag lagt färg på än så länge...hmm... 8 papper har jag än så länge börjat med - bara med de färger jag än så länge känner att jag behärskar. Har inte lyckats få ihop hudfärger än...vad var det...gul, röd och... blå ... så inga mer nyheter från mig...

...jo...jag har lyssnat klart på de tre första Harry Potter-böckerna när jag arbetade med färgläggningen och är så långt jag hann läsa in i serien som liten unge, så det ska bli spännande och se vad som händer i kommande böcker ... hade helt glömt bort hur bra de böckerna är. Har även klottrat lite skisser på karaktärerna från böckerna, så om jag inte har något viktigt för mig kan jag ju ladda upp dem här nån gång i framtiden.

That's all folks! :D

Sayonara/ Mikael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar