fredag 22 april 2011

[B]Loggbok 2011-04-22

Hej allesammans, trots att det är långfredag och allt så tar jag mig tid att skriva ner lite vad som hänt under veckan och dessutom har jag hunnit med att börjar på två bilder idag som jag ska förklara lite mer noggrant.

På måndagen åkte jag raka vägen till Karlskrona kl 7 på morgonen där jag hade stämt träff med min mäster på skolan hon arbetar. Jag visade henne vad jag gjort än så länge, som inte var mycket, med tanke på min osäkerhet från förra veckan. Hon visade min hur hon hade gjort och hjälpte mig med att arbeta på fyra stycken av mina bilder som krävde stora ytor täckta med samma färg som jag misslyckats med tidigare eftersom jag blandade alltid för lite färg, så när jag väl blandade om fick jag kanske någon nyans för ljus eller mörk. Men när jag väl satt där i bildsalen med henne i närheten fick jag någon okänd trygghet över mig som gjorde att jag vågade måla mera och utsättas för misslyckande, för jag visste att om jag gjorde fel kunde jag snabbt be om hjälp och veta att det hade löst sig, något jag inte kunde göra hemma under förra veckan.

Den dagen jag hade där skulle jag haft från början, för just nu har bilderna jag gjorde under förra veckan helt annan standard än vad denna veckas bilder har, inte negativt men...annorlunda. Om inget annat kan det bli en kul grej och berätta ifall folk frågar om bildernas olikheter.
Men även att jag som lärling satt och målade på mina bilder och hade hjälp av min mäster som satt på andra sidan av bordet och målade på mina bilder. Detta kan jämföras med kända konstnärer (både nya och gamla) när de hade lärlingar, så kunde de låta lärlingen göra tråkiga sysslor som bakgrunder och andra jobbiga men nödvändiga tillbehör, bara det att nu var det mina bilder som min mäster hjälpte mig med... ni ska bara veta hur det känns :D

När jag sedan fortsatte arbeta hemifrån gick det undan med en snabb hastighet, jag bytte bild så fort jag kände att jag började gå in på detaljer...det vill säga, jag gjorde alla grova lager först, vilket jag inte gjorde tidigare. Och som ni kan se på bilden ovan så är den inte klar, men jag har ändå fixat bildens grund, så ser väl de flesta bilder ut nu och jag kan med stolthet säga att jag bara har 3 ark kvar av 25 som jag inte börjat måla på, resten har något tecken av färg på sig.

Och för att väga upp de bilder som inte har lika mycket färg som de andra så har jag några bilder jag är nästan helt klara med. Egentligen skulle jag visa er en av dem bilderna i detta inlägg - men feg som jag är så låter jag den förbli hemlig tills vidare. Jag har även fått lära mig av misstag, på vissa bilder hade jag missat något enstaka blyertsstreck som jag snabbt fyllde i och lika snabbt satte jag min penna i vatten som jag inte upptäckte förrän senare, jag är glad att det inte var tuschpennan, för då hade varit kört för den.

Under veckan har jag även vågat experimentera lite mera än tidigare, som att skapa eld och ljus runt omkring, och för varje gång jag gör en sådan här drastisk sak och kommer undan med den så triggar det mig ännu mer till nästa utmaning - så jag ser fram emot nästa vecka som definitivt kommer att vara detaljarbete på bilderna, förhoppningsvis med mer flyt den här gången och dessutom har jag möjligheten att byta till en hel del bilder ifall jag är trött på någon jag arbetat med för länge. Så med andra ord närmar jag mig mållinjen mer och mer, jag har inte allt för stora förhoppningar om att boken kommer bli tryckt under examensperioden, men bilderna kommer definitivt att vara klara för att visas för allmänhet inom en snar framtid ;)

Glad påsk allesammans och se till att vara ute lite i det fina vädret, man vet ju inte hur länge man kommer att ha kvar solen på himlen.

/Mikael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar