lördag 3 april 2010

Your art suck!


Yes, det har även hänt mig nu. Igår deltog jag i en liten tävling där jag skickade in en bild som jag ritat till en riktigt duktig tecknare som tog emot bilder från alla hans fans som han sedan lade upp på sin egna sida. Men medan tiden flöt på och bilder hamnade på hans sida på löpande band så dök aldrig min bild upp. Jag skickade en förfrågning om han mottagit min bild eller om kanske det blivit något fel i sändningen. Jag väntade en längre stund till och beslöt mig för att skicka min bild igen, då jag ändå arbetat med den just för denna lilla tävlingen. Och så nu idag fick jag till slut ett svar från "the man himself" där han kort och gott förklarade att min bild levde inte upp till hans förväntningar och att han inte tänkte ladda upp den bland de andra - jag förstod även då att han sett bilden de andra gånger jag skickat den och ville verkligen inte se den igen.
Detta slog till som en lite oväntad shock då detta var (så gott jag vet) första gången någon inte har uppskattat ett av mina verk (verkligen, då han vägrade ladda upp den bland de andra tävlanden). Och då slog det mig även hur för givet jag hade tagit det att allt jag ritat hittills skulle roa varenda kotte och dessutom att de gillade det de såg. Men icke, världen är full av olika smaker och tycken och självklart var det bara en tidsfråga innan jag skulle hamna i denna sits. Jag känner mig som en av de där roliga framträdande i Idol på TV där man sitter och skrattar åt idioter som tror de kan sjunga men låter som en gammal moped från 60-talet med inbyggd gräsklippe-motor som troligen är ännu äldre... de tror de kan sjunga då ingen riktigt har sagt sanningen till dem innan de ställde upp i programmet. Dessamma för mig, jag har inga riktigt närliggande umgängespersoner som sysslar med att teckna/illustrera och känner på så sätt att jag inte riktigt inte får den feedback jag behöver för att kunna utvecklas. Visst, jag lägger upp mina verk på dA och hoppas på fina kommentarer men även lite konstruktiv feedback som allt för få vågar dela med sig. Men jag säger detta till er här och nu: SNÄLLA NI! säg sanningen om nån frågar om något - hur litet än felet är så kan personen utvecklas från din åsikt och komma ett steg närmare sitt mål, om det så är kryddningen i köttfärsåsen eller hur bilden du målat ser ut. Om ni håller på och "pushar" personen med hur den kan bättra sig inom områden blir denne härdad och kan på så sätt sedan ta den kritik som nu jag fick detta lite tragiska sätt.
Jag slängde min bild och sprang från hans sida med svansen mellan benen. Men absolut är jag inte ledsen över detta, tvärtom vet jag vad jag ska göra för att åtgärda mina problem och tänker kämpa mig upp till första plats genom att gång på gång ta smällar från all världens erfarna personer.
För er som orkat läsa allt hoppas jag fått något att tänka på och själv går jag nog och lägger mig nu ....nee.
Jag ska försöka att hålla texterna kortare framöver och att det kommer var mer trevlig/roande läsning om andra saker inom mitt område.
...ja.

2 kommentarer:

  1. Gör som alla andra som får sin konst sågad o bli kritiker istället! :}

    SvaraRadera