tisdag 27 april 2010

Tjena Hundring!


Måste ju dela med mig lite utav mitt dagliga liv med...
Jag har fått smeknamnet "Hundring" utav en busschaufför med en välpryd mustasch och ett par glasögon med kraftig ram. Och hur kommer sig då detta? Jo, för sådär ett halvår sedan då jag skulle gå på bussen från Karlshamns station till BTH hittade jag en hundrakronors-sedel liggande framför mig på marken, jag tittade mig omkring och såg så att ingen i närheten kunde kanske ha tappat den - då ingen verkade sakna sedeln var jag så artig som så och plockade upp pengen som annars skulle ha legat där och skräpat. När jag sedan gick ombord på bussen sa chauffören genast att pengen tillhörde herren framför mig som genast vände sig om och tittade på mig som om jag hade varit någon slags skurk - jag överräckte den genast för att rentvå mitt samvete och gav blicken "okej, ingen skada skedd - gå nu och sätt dig och håll tyst". När jag sedan skulle dra mitt kort på bussen frågade busschauffören "Du är inte arg på mig för att jag sa vems hundringen var, va?" ...för att att inte ställa till med en stor scen skrattade jag sammanbitet och tänkte "needa, jag förlorade bara 100 kr på grund av dig" och svarade "Needa, det är bara bra att pengarna hittade sin rätta ägare".Vi skildes åt som vänner och personen bakom mig checkade in på bussen. Men sedan det mötet varje gång jag hoppar på en buss där densamme chaffis sitter utropar han varje gång "Tjena Hundring!" jag vet inte varför då jag aldrig fick behålla hundringen utan hade den ju bara i min hand i sådär 30 sekunder - men det är väl det de menar med ironi. - Jag blev senast påmind i morse då han satt och halvslumrade vid ratten men vaknade till liv när han såg mig och utbrast glatt "Tjena Hundring!" ... lite smått morgongrinig sade jag att det fanns ingen anledning att kalla mig det då jag aldrig fick den, jag ångrar mig nästan lite nu och hoppas att han kanske inte hörde mig - för att bli kallad för "hundring" utav en busschaufför med en välpryd mustasch och ett par glasögon med kraftig ram kanske inte är så pjåkigt iallafall.

2 kommentarer: