söndag 4 april 2010

Afraid of the vampire?


Jag har redan svurit en ed för mig själv att inte på något sätt eller vis komma i närheten av vampyr-filmer á la Twiligt och dess uppföljare. Men som alla andra slappa soffliggare så ligger även jag ibland och zappar mellan kanalerna på TV, och kommer helt oförvanad till kanal 6 som sänder The Vampire Diaries, en löjlig kopia av Twilight i serieform. Då slog tanken mig (som fick bli detta inlägg) hur ska framtidens ungdomar kunna ta vampyrer på deras fulla allvar om de blir uppfostrade med sånt här slaskbland. Det är knappt något blodsugande, det är inga fladdermus-förvandlingar och framför allt inga fly-undan-solen-fasoner. En annan blev ju uppfostrad på den hårda vägen med Bram Stroker's Dracula, där de bokstavligt talat suger blodet ur folk. Men om då dagens ungdomar blir invaggade i någon slags trygg tillvaro med att tro att vampyrer inte suger blod eller dör av solljus hur ska då Dracula kunna få sin respekt tillbaka som han byggt upp i över 100 år - jo, han får som alla andra desperata krakar ta till pistolen och hota sin omgivning för att på något tragisk sätt få en slags fejk-respekt tillbaka...nej, det funkar inte, Dracula har alldeles för stor stolthet inom sig för att göra något sådant - jag kan inget annat än att säga att jag lider med Dracula och hans framtid om den ska ta denna vändning. Och kom ihåg läsare: Riktiga vampyrer glittrar inte. See ya ;)

5 kommentarer:

  1. Den där true blood då? Är inte det vampyrgrejer? Den har du ju inte recenserat. Va?!!?

    SvaraRadera
  2. Men true blood håller ju sig ändå "true" till vampyrlegenden ;)

    SvaraRadera
  3. Fast till skillnad från Twilight så är faktiskt Vampire Diaries bra :p

    SvaraRadera
  4. Hahah, akta dig med vad du skriver. Har hört att twilight-fans kan va rätt bitska av sig :P

    SvaraRadera