måndag 16 maj 2011

[B]Loggbok 2011-05-13

Den sista obligatoriska reflektionen blev fördröjd på grund av att bloggtjänsten var nere i fredags. Inga bilder heller eftersom nästa steg är den färdiga boken...

Den sista veckan då jag får skriva veckoreflektion har varit avig. Dels har jag kommit till insikt att jag måste börja skriva på själva slutrapporten som har gjort att jag fått lämna mitt måleri. Och när man hoppar mellan två stycken olika sysslor som just dessa så blir oftast mycket mindre gjort på båda parterna.

Jag har i vilket fall börjat på sista steget med bilderna som är att fylla i färg på detaljerna, inte bakgrund eller karaktärer utan andra saker som byggnader eller föremål. Det är ganska pilligt och tidskrävande eftersom med allting annat färdigmålat måste jag hålla mig inom ramarna på det jag inte lagt färg på ännu. Det innebär att min möjlighet att måla fritt är ganska begränsad och jag får sitta snällt och fylla i de tomma rutor som är kvar på pappret.
Trots att detta kan låta tråkigt och faktiskt är riktigt tråkigt så får jag min belöning i form av att bilderna nu blir helt klara efter hand, inte mindre än 13 bilder utav de 25 papprena är redo för att bemöta den sista fasen i resan.
Den sista fasen. Jag hade ett snabbt möte med min mäster som har kontakter med ett tryckeri i Karlskrona, hon sa att jag behövde höra av mig så fort som möjligt till dem angående hur lång tid de behöver ha på sig för att trycka boken och vad priset kommer att ligga på. Jag skickade iväg ett mejl till den ansvarige på tryckeriet som snällt skickade tillbaka att han behöver ha bilderna i en pdf innan han kan avgöra vad tid och pris kommer att hamna på. Dessutom hade de endast A3-scanner (mina bilder är mellan A2-A1) som innebar att de inte kunde fixa över bilderna till datorn. Med denna information får jag på egen hand lyckas fotografera alla bilderna och få över dem till datorn, lägga på text och finpilla med de sista detaljer jag inte lyckats åstadkomma på traditionellt vis.
Om jag inte hinner få boken tryckt i tid får jag själv skriva ut de färdiga bilderna på egen skrivare med hjälp av fotopapper för att försöka efterlikna en riktig bilderbok så mycket jag kan.

Angående min slutrapport är jag vågsam nog att arbeta fullt ut med den nästa vecka, sista veckan då den ska vara inlämnad på fredagen. Jag inser att jag borde ha arbetat tidigare på min skriftliga inlämning, men om jag gjort det hade jag definitivt inte haft lika mycket klart utav bokens alla sidor. Eftersom jag målat rakt igenom de 5-6 senaste veckorna, både hemma och i skolan har jag kommit in i ett sånt pass flyt att jag nu med de sista bilderna kan dra streck utan att testa på kladdpapper först och även blanda till precis de färger jag vill ha. Så priset blir för denna värdefulla kunskap att jag får nästa vecka arbeta som ett djur för att få ihop de förlorade sidorna till vad som ska bli min slutrapport. Jag väljer då att lämna alla mina bilder och färgmaterial hemma för att inte bli distraherad utav något annat än själva rapporten. Jag har ändå hopp om nästa vecka, eftersom alla tidigare projekt har jag spurtat på slutet och lyckats få ihop det jag siktat på. Det är kanske lite fel att förlita sig på sitt förflutna eftersom detta projekt är trots allt ett mer livsavgörande projekt. Men som med alla andra saker så behöver jag bara komma in i rätt gungning sen ska nog sidor bli skrivna på löpande band.


Wish me luck ;)

/Mikael

1 kommentar: