fredag 21 januari 2011

[B]Loggbok 2011-01-21

Okaj, hade tänkt skriva inlägg här för varje vecka över hur det går med mitt kandidatarbete som började nu på måndagen denna vecka - och detta ska sedan hålla på fram till juni månad.

Så var börjar jag? Jo, jag ska göra en barnbok som ska kunna lämpa sig lika mycket till vuxna som barn och gör detta för att jag vill bli bättre på att rita och skissa och även att försöka publicera den, alltså få den tryckt eller nånting åt det hållet - så fler folk än bara internetkunniga ska få se mitt verk.


Jag har under tiden som jag haft tanken på att göra en bok kommit på en huvudkaraktär, det blev en liten flicka som ni ser på bilden ovan. Jag är inte klar med hennes design än så länge, men här får ni er ett smakprov på hur hon ser ut i första stadiet. Jag valde att ha en flicka som huvudkaraktär dels för att jag inte sett allt för många barnböcker med en flicka som "upptäckaren", sen behöver jag lära mig att kunna rita karaktärer av motsatt kön just för att jag inte gjort det innan och känner själv att jag kan behöva det och slutligen blir det en mer lugn stämning i boken med en trevlig tös :).
Handlingen i boken är så enkel som så att denna flicka ska röra sig genom boken och träffa all världens möjliga folk som hon ska snacka lite nonsens med innan hon rör sig vidare till nästa person. En rätt enkel bok och ännu bättre är att jag ska inte ha någon berättande text i boken utan bara dialog mellan de olika karaktärer som flickan kommer samtala med. På så sätt ger jag mer utrymme till att låta åskådaren titta på bilderna och inte bläddra blad så snabbt för att följa upp det man läste på dåvarande sidan.



Jag har gjort en enkel karta med de olika karaktärer och de miljöer hon ska befinna sig i, så jag lätt får en uppfattning om hur mycket arbete jag behöver lägga ner på varje bild.

Jag har även börjat skissa lite smått på bakgrundsmiljöer, även det en sak jag inte behärskar ännu men hoppas jag kommer kunna något bättre när jag är klar med boken. Jag har använt mig mycket av referenser från bildsökningar på Google och även böcker jag kostat på mig att inhandla, men jag tittar bara lite smått - jag försöker inte att kopiera av för då kommer det inte kännas som "min" bok och det hade ju inte varit bra.

Aa just det, jag får även inspiration ifrån filmer och nu på fredagen denna vecka kollade jag på den tyska stumfilmen "The Cabinet of Dr. Caligari " från 1920 som inte bara hade en saftig handling utan även en helgrym design och för att inte tala om självaste Dr. Caligari som var en riktigt vrickad och häftig karaktär. Så om ni sett filmen (Gratis på Youtube) så kommer ni känna direkt att lägga märket till vilken sida i min bok som blivit inspirerad av den filmen.


Det var allt jag kom på att snacka om idag - även ifall det blivit en del pappersarbete så känner jag att jag är på väg att komma in i en bra gungning som jag hoppas ska fortsätta lika bra fram tills projektet är över.

Nästa vecka ska jag försöka få klart grovskisserna på alla karaktärer och även arbeta vidare på miljöerna som de ska befinna sig i.

That's all Folks ;)

Ha de fint/ Mikael

3 kommentarer:

  1. Fan, det ser ju riktigt najs ut

    SvaraRadera
  2. Det ser najs ut Mikael. Du vet att jag älskar din stil, var nära att få din fiskpojke uppmålad i Thailand ju ;)
    Ska försöka ta mig hem till Sövlesborg snart- vi får ses då :D

    SvaraRadera
  3. Bra och modigt att du valde att skriva om en tjej! Fastna inte i några stereotyper nu bara..

    SvaraRadera